woensdag 15 augustus 2007

dagje 2

Vandaag dag 3 en heb er nog steeds zin in. Ongelooflijk he!
Vandaag moet ik het alleen wel voor het eerst alleen gaan doen, want mijn lio komt niet.
Maar ook dit ga ik ff doen vandaag :)

Gisteren was ook een erg leuke dag. Vooral met tekenen (op het eind van de dag). Toen zaten we met z'n tweeen aan de instructietafel (lio en ik) en zeiden tegen elkaar dat we toch best een leuke klas hebben :D

's Ochtends was ik begonnen met een stukje SEO (Sociaal Emotioneel). Vorig jaar hebben de groepen 5 t/m 8 + leerkrachten hier een cursus van gehad van Fides. Dat draaide allemaal om symbolen. Ik ben gisteren begonnen om de ballon uit te leggen. Dit alles heeft te maken met de houding van de kinderen. Je hebt een 0-ballon, een 1-ballon en een 10-ballon. Een 0-ballon is een kind wat een angstige, zenuwachtige, verlegen houding heeft. Door je ballonnetje (je longen) op te blazen, zit je weer recht en kom je zekerder over en verstaan je goed als je praat.
Een 1-ballon is goed. Je bent zeker van jezelf, zit/staat rechtop en praat duidelijk.
Een 10-ballon is iemand die heel stoer overkomt of zich geen houding weet te geven. Deze kinderen zijn eigenlijk heel onzeker, maar bang om daarover aangesproken te voelen. Deze kinderen moeten hun ballonnetje een beetje laten leeglopen om weer wat rust te hebben.

Ik heb nu een ballon in de klas hangen. De bedoeling is dat ik er dalijk alleen nog maar naar hoef te wijzen en dat kinderen daarop reageren.
Dit werkt echt perfect. Vorig jaar hebben we hier als school heel veel mee bereikt.

De rest van de dag weer veel uitgelegd en uitgedeeld en gewoon de lessen gedraaid.

Morgen is mijn eerste ADV en dat vind ik maar niks. Ik vind hem erg weggegooid, maar hij was min of meer verplicht :S Nou ja, we doen het er maar mee.

Fijne dag allemaal, ondanks dat het regent!

4 opmerkingen:

Marga zei

Hee, super dat het zo goed gaat...en inderdaad balen zeg...zo'n vroege adv.............jammer hoor.
Werkse!!!

Anoniem zei

Nou dat klinkt allemaal goed zeg!! Spannend vandaag alleen, maar gaat vast en zeker helemaal goed komen!
Heel veel succes meid!

Anoniem zei

super om te lezen, mar wat snel al zo`n adv dag de school is net begonnen wat ene planning.

Je@net zei

Klinkt goed Femke! Lekker genieten dit jaar van 'jouw' klas!!